Lastik Çeşitleri Nelerdir?

Yaz Lastiği

Kış hariç tüm mevsimlerde kullanılabilir. Yaz lastikleri ılımlı hava koşulları için tasarlanmış olan lastiklerdir ve dört mevsim lastikleri ile benzerlik gösterir. Karlı havalarda ve buzda sürüş için yaz lastikleri kesinlikle uygun değildir. Çünkü havanın 7°C’nin altına düşmesi durumunda yaz lastikleri kauçuk maddesi özelliğini yitirmeye başlar, sertleşir ve lastiklerin yola tutunma kabiliyeti azalır. Yaz lastiklerinin üzerinde bulunan diş desenleri ve kauçuk bileşimi, aracın 7°C'nin üzerindeki havalarda yola daha iyi tutunmasını sağlar. Diş desenleri, kış lastiklerine göre daha az oyuğa sahiptir. Bu sayede kauçuk maddesinin yola daha iyi temas eder.
Yaz lastikleri için tıklayın.

Kış Lastiği

Kışın araba kullanacaksanız, doğru lastiğe sahip olmak önemlidir. Kış döneminde yollar, yoğun kar yağışından gizli buzlanmaya kadar çeşitli faktörler sebebiyle tehlikeli olurlar. Bu koşullar, lastikleri çekiş gücü konusunda diğer mevsimlerde olmadığı kadar zorlar.

Soğuk hava, kar ve buz bir araya geldiğinde en iyi seçenek kış şartlarında performans göstermek üzere tasarlanmış olan kış lastiklerini kullanmaktır. Kış lastiklerini diğer lastiklerden ayıran bazı önemli özellikler: diş derinliği, sırt kauçuğu, sırt desenleri ve keskin uçlar.
Kış lastikleri için tıklayın.

Dört Mevsim

Yaz ve kış lastiklerinin sunduğu faydaların bir bileşimini sunacak şekilde üretilirler. Dört mevsim lastikler sessiz bir sürüş, makul bir diş ömrü ve kullanıcılarına yakıt tasarrufu sağlayacak şekilde üretildiği için oldukça popülerdir.

4 mevsim lastik alırken ise dikkat etmeniz gereken en önemli faktör, lastiğin Tam 4 Mevsim Lastiği olmasıdır. Aynı kış lastiklerinde olduğu gibi, lastiklerin yanak kısımlarında M+S ve kar tanesi işareti yer almalıdır.
4 Mevsim lastikler için tıklayın.

RFT Lastik

""Patlamaz lastik"" olarak bilinen RFT; yani Run Flat lastiklerdir. Bu lastikler, patlasa dahi 80 KM'ye kadar yol alınmasını sağlar. Bu özellik, en yakın lastik servisine ulaşmanıza yarımcı olur. Yolda kaldığınızda veya kötü mevsim koşullarında yedek lastiği sökme, takma işlemleriyle uğraşmanıza gerek kalmaz.

Bu bilgi, lastiklerin yanak kısmında Run Flat şeklinde yazar. Kısaltmalar ise lastik markasına göre değişkenlik gösterebilir. Pirelli’de RFT, Michelin’de ZP, Continental’de SSR, Hankook’da HRS, Goodyear’da ROF işaretlemesi olarak da görülebilir. Aracınızın Run Flat teknolojisini destekleyip desteklemediğini sol kapı ve benzin depo kapağına bakarak öğrenebilirsiniz. Ayrıca sıfır araçların bagajında mini stepne (yedek lastik) yoksa lastiklerinizin RFT olduğunu düşünebilirsiniz."

Lastik Nasıl Seçilir?

Araç modeline ve üretim yılına göre lastik seçimi

Her aracın taktığı lastik ebadı farklıdır. Bu ebatlar aracın modeli ve yılına göre de değişkenlik gösterir. Bu gibi durumlarda, en güvenilir bilgi araç ruhsatınızda bulunur. Ruhsatınıza bakarak, aracınızın modelini ve yaşını kolayca öğrenebilirsiniz.

Ruhsat Örneği; 2015 Model Nissan Qashqai 1.6 dCi Model (Araç satın alınırken jant çapı özelinde değişiklik yapılmadıysa)

Lastik ebadına göre lastik seçimi

Aracınızın lastik ebatını, aracınızda takılı olan lastiklerin yanak kısmına bakarak öğrenebilirsiniz. Göreceğiniz “205 55 R16”, “225 45 R17” vb. büyük rakamlar lastiğinizin ebadıdır.

Aracınızda takılı olan lastiklerin üzerinde ebatı belirten yazılar zamanla aşınmış veya silinmiş olabilir. Bu durumda yapmanız gereken aracınızın sol kapı kenarına bakmaktır. Bu bilgi bazı araçlarda benzin depo kapağında da olabilir. Hatta bu alanlarda aracınızla uyumlu muadil ebatları da öğrenebilirsiniz. Aracınızın kitapçığında da bu bilgi sizlere sunulur.

İkinci el araçlarda takılı olan lastikler yanlış ebatta olabilir. Sık karşılaşılan bu durumda, en güvenilir ebat bilgisini sol kapı kenarından veya benzin depo kapağından öğrenebilirsiniz.

Mevsimine göre lastik seçimi

Geniş bir coğrafyaya sahip ülkemizde iklim koşulları bölge bölge değişiklik gösterebiliyor. Akdeniz bölgesinde kış mevsimi tam yaşanmadığı için bu bölgelerde yaz ve dört mevsim lastik kullanımı avantajlı olacaktır. Ancak kışın fazla yağış alan diğer bölgelerimizde kış veya dört mevsim lastikler kullanılabilir. Bu bölgelerde de hava sıcaklığı 7 derecenin üzerine çıktığında yaz lastiğine geçiş yapılmalıdır. Çünkü yazın ısınan zemin kış lastiklerinizin erimesine veya çabuk deforme olmasına sebep olabilir. Lastiğinizin ömrünü kısaltmamak için mutlaka zemin koşullarını göz önünde bulundurmalısınız.

Yakıt Tüketimi

AB lastik etiketlerinde yer alan ve benzin işareti ile ifade edilen yakıt etiketi, yakıt tüketimini etkileyen koşullar (kişisel sürüş özellikleri, yol şartları vb.) aynı olduğunda iki lastik arasındaki farkı ölçer.

Düşük dönme direnci performansının değerlendirildiği bu kriterde AB etiket değerinde yer alan her bir harfin arasında oluşan yaklaşık yakıt tüketim farkı %1 - %2 arasındadır.

Fren Mesafesi

Yağışlı bir hava ve ıslak bir zemin şeklinde gösterilen bu görsel, lastiğin ıslak zemindeki tutunmasını ve fren performansını gösteriyor.

Bu tablo hazırlanırken 80 km/s ile test yapılır ve performans sonuçları ilgili sınıflara göre yazılır. A sınıfı lastikler bu koşullar dahilinde en iyi fren ve tutunma performansını gösterirken G sınıfı ise en uzun durma mesafesini ifade eder. D ve G sınıfları otomobillerde kullanılmaz. Her bir harf sınıfı arasında 3 ila 6 km kadar fren mesafesi farkı vardır. Lastiklerin ıslak zemin üzerinde en iyi performansı göstermesinin en önemli sebebi üzerinde bulunan kanallardır.

Gürültü Seviyesi

Araç lastiklerinin yol ile temas etmesiyle ortaya çıkan gürültünün seviyesi, lastiklerin üzerinde bulunan etikette hoparlör simgesiyle gösterilir. Lastikler arasındaki gürültü seviyesi farkı Parantez işareti ile gösterilir. Bir parantez ile etiketlenmiş lastik ile üç parantez ile işaretlenmiş diğer lastik arasında dört kat gürültü farkı vardır. Üç parantez ile işaretlenmiş bir lastik olması gereken yasal zorunluluk sınırının üstündedir. Eğer en sessiz lastiği almak istiyorsanız etiketinde tek ses dalgası olan lastikleri tercih edebilirsiniz.